دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۵
کد مطلب : 113711
تشریح جزئیات حادثه ناو کنارک

داغ دریادلان بردل

داغ دریادلان بردل

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران،‌ جمعی از دریادلان ایران اسلامی را در یک حادثه در منطقه عمومی آب‌های جاسک و چابهار از دست داد.
روابط عمومی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران چگونگی بروز حادثه برای یکی از شناورهای سبک در منطقه عمومی آب‌های جاسک و چابهار را تشریح کرد. عصر روز یکشنبه بیست و یکم اردیبهشت در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش در آبهای جاسک و چابهار، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد و تعدادی از دریادلان نیروی دریایی به فیض شهادت نائل آمدند.
پس از این حادثه تیم‌های امداد و نجات دریایی در فاصله کوتاه در محل حضور یافته مجروحان و شهدا را از شناور تخلیه و به مراکز درمانی منتقل کردند.
نیروهای مستقر در شناور مذکور رشادت مثال‌زدنی در نجات جان همرزمان خود به‌خرج دادند.
تعداد شهدای این حادثه ۱۹تن بوده و تعداد مجروحان نیز ۱۵نفر است که در وضعیت مناسبی به‌سر می‌برند.
بر اساس این گزارش شناور حادثه‌دیده کنارک طی عملیاتی برای بررسی‌های فنی به محل اسکله دریایی منطقه منتقل شده است.
روابط عمومی نیروی دریایی ارتش ضمن تسلیت به خانواده‌های شهدای این شناور، بر آمادگی دفاعی و روحیه شهادت‌طلبی کارکنان غیور دریایی ارتش تأکید و عنوان کرده است، انتظار می‌رود تا بررسی دقیق تیم‌های کارشناسی حاضر در محل حادثه، از هرگونه گمانه‌زنی در این خصوص پرهیز شود.

اسامی شهدای سانحه ناوچه کنارک
اسامی شهدای سانحه ناوچه کنارک نیروی دریایی ارتش به شرح زیر اعلام شد؛
۱- شهید ناوبان دوم الکترونیک جعفر کوهی
۲- شهید ناوبان دوم عرشه اسماعیل‌پور خسرو
۳- شهید ناوبان دوم مکانیک مصطفی پویانفر
۴- شهید ناوبان سوم برق مهدی رازی
۵- شهید استوار عرشه حسین سپهری اهرمی
۶- شهید ناو استوار عرشه عادل قاسم زاده
۷- شهید ناو استوار دوم برق سید منصور موسوی نژاد
۸- شهید ناو استوار دوم مکانیک سعید یار احمدی
۹- شهید ناو استوار دوم عرشه های سید حامد جعفری
۱۰- شهید مهناوی یکم برق مهدی هاشمی خواه
۱۱- شهید مهناوی یکم مکانیک آرش پاکدل
۱۲- شهید کارمند آشپزخانه محمد ابراهیم کاظمی
۱۳- شهید سرباز وظیفه فخرالدین فلک نازی
۱۴- شهید ناو استوار یکم تفنگدار سید مرتضی خادمی حسینی
۱۵- شهید مهناوی یکم تفنگدار رضا دهقانی
۱۶- شهید مهناوی یکم تفنگدار محمد افشون فر
۱۷- شهید غواص محمد اردنی
۱۸- شهید جوشکار آرمان سرحدی
۱۹- شهید استوار برق محمد صیادی

پیام تسلیت سرلشکر موسوی
فرمانده کل ارتش شهادت ۱۹ تن از نیروهای نداجا را تسلیت گفت.
فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در پی شهادت تعدادی از دریادلان نیروی دریایی ارتش در حادثه ناوکنارک پیامی صادر کرد.
متن پیام بدین شرح است؛
پوشیدن خلعت شهادت آرزوی رزمندگان مؤمنی است که صادقانه و جان برکف، زندگی خود را وقف دفاع از آرمان ها و حدود و ثغور کشور نموده اند.
وصول به این مطلوب اگرچه برای شهیدان شیرین و گواراست، برای بازماندگان تلخ و جانکاه است و فراغ آنها جز به لطف خداوند رحمان و رحیم جبراننمی شود.
شهادت جمعی از رزمندگان سپیدپوش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به محضر فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی)، خانواده معظمشهدا و همه همرزمان عزیزم تبریک و تسلیت عرض می کنم.
از درگاه خداوند بزرگ برای آن عزیزان که اینک در جوار رحمت پروردگار آرام گرفته اند، علو درجات و برای خانواده معظم آنها صبر و اجر مسئلت می نمایم.

کدام شناور نیروی دریایی ارتش دچار سانحه شد؟
شناور کنارک در تاریخ ۱۶ مهر ۹۷ با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به ناوگان منطقه سوم نبوت نداجا در کنارک ملحق شده بود.
به گزارش تسنیم شناور «کُنارک» با شماره بدنه ۱۴۰۳، یکی از چند شناور کلاس «هندیجان» در نیروی دریایی است که وظیفه اصلی لجستیک و پشتیبانی را به‌عهده دارند. شناورهای این کلاس، ساخت کارخانه کشتی‌سازی damen هلند هستند که با شناسه MIG-S-۴۷۰۰-SC شناخته می‌شوند. شناورهای کلاس هندیجان، (ازجمله شناور سانحه‌دیده کنارک) دارای ۴۷ متر طول و ۸.۵ متر عرض و آبخور آنها نیز ۲.۹ متر است.
این شناورها با قابلیت حمل و جابه‌جایی ۴۶۰ تن بار، می‌توانند نقش یک شناور تدارکاتی سبک و یا نیروبر به‌تعداد بیشتر از ۱۰۰ نفر و در عین حال با سرعت بالا را ایفا کنند.
مین‌ریزی و حمل آب با ظرفیت ۴۰ تن و پذیرش بار تا سقف ۴۰ تن فقط به‌روی عرشه نیز از دیگر توانایی‌های این ناو است. اگرچه این شناورها همان‌طور که گفته شد، وظیفه اصلی پشتیبانی را به‌عهده دارند ولی برخی از آنها (ازجمله کنارک) در سال‌های اخیر به تسلیحات مختلف نظیر موشک‌های کروز نور نیز مجهز شدند و کنار وظیفه اصلی خود، می‌توانند در نقش یک شناور گشتی نیز ظاهر شوند. از دیگر تسلیحات نصب‌شده به‌روی این شناورها می‌توان به یک قبضه توپ ۲۰میلی‌متری اورلیکن نیز اشاره کرد. البته به‌روی برخی از این شناورهای کلاس هندیجان، به‌جای موشک کروز، لانچرهای پهپاد نصب شده است که به آنها در مأموریت‌های شناسایی کمک شایانی‌ می‌کند.
شناور کنارک در تاریخ ۱۶ مهر ۹۷ با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش به ناوگان منطقه سوم نبوت نداجا در کنارک ملحق شده بود.
این شناور در سال ۱۹۸۸ ساخته شده است.

https://siasatrooz.ir/vdcb8fb88rhb8zp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی